torsdag 6. januar 2011

Utdannelse?

Må man ha en utdannelse for å for å klare seg bedre?
Jeg har desverre ingen utdannelse, men har alikevel alltid klart meg veldig bra. Jeg har vært heldig og fått jobber som jeg i utgangspunktet kanskje ikke var kvalifisert til, men som jeg har taklet helt fint og gjort veldig bra. Men så skjer det at man får barn, og fokus skiftes fra jobbeliv til hjemmeliv. Da passer plutselig ikke jobben der man gikk på jobb kl. 0800 og kom hjem kl 2000, hver dag hele uka og kanskje også i helgene.
Kan jeg finne en jobb jeg vil trives med og kan inneha resten av mitt yrkesaktive liv, uten å ha noen utdannelse? Eller må jeg ta en utdannelse for å finne den rette jobben?
Jeg befinner meg faktisk på akkurat samme sted som jeg var da jeg var 19-20 og ikke visste hva jeg ville bli når jeg ble stor. Og siden jeg ikke hadde peiling tenkte jeg at det eneste rette var å få seg en jobb. Og en jobb ble til en annen, og en tredje, og plutselig hadde jeg jobbet så lenge og blitt så vant med en fast inntekt at skolebenken slett ikke fristet lenger.
Forskjellene fra den gangen er at jeg har blitt eldre (selvsagt), har fått to barn, er vel etablert, eier forskjellige ting, har noe mere gjeld og kan strengt tatt ikke tillate meg å fundere så mye lengre på dette mer....
Så hvis noen har en god ide til et spennende yrke jeg kunne passet til, eller rett og slett har et svar på spørsmålene jeg har stilt i dette innlegget, hadde jeg blitt glad!

1 kommentar:

Lena sa...

Skal vi finne på noe morsomt sammen? Som man ikke nødvendigvis ikke trenger utdannelse til? Men som vi kan leve godt av?