lørdag 24. august 2013

Dagstur til Kjerringøy

Andre helga i august fikk vi igjen besøk av sommeren her nord. Og hva passer vel bedre enn å leke turist i eget land på slike dager. Lørdagen brukte vi på Kjerringøy Handelssted hvor vi tok en reise tilbake i tid. Vi fikk med oss historien til handelsstedet gjennom bildespillet som vises i "Nyfjøsen" og etterpå hadde vi omvisning i hovedhuset av en svært engasjert guide. Til og med ungene syntes det var spennende. Akkurat denne lørdagen var det masse aktivitet på handelsstedet og ungene fikk bl.annet være med på å lage tau på "gammelmåten".
Lunsjen ble inntatt på Markens Grøde og innkjøp av den lokale osten Rød Kjerringøy fikk vi også gjort. Etter lunsj kjørte vi til andre enden av øya, til Tårnvika. Målet med turen dit var å finne en fin strand å sette føttene på, men vi måtte nesten helt tilbake til fergeleiet for å finne akkurat den rette stranda. Det kryr av flotte strender, men akkurat denne stranda er spesielt fin.
På tur ned til stranda gikk vi nesten på en liten skogsmus som hadde forvillet seg ned i sanden. Ungene syntes det var stor stas å få legge til enda et dyr til "sommersamlingen" av ville dyr, som nå består av følgende: fire elg, en rev, ca. femti reinsdyr, flere havørn, et ekorn, en liten mus og en død frosk.

Krambua og Hovedhuset. Fløybyggningen sees så vidt midt i bildet og stornaustet helt til høyre

På brygga utenfor krambua

De hadde fin utsikt fra lagerbygningen

Bare havna vitner om at vi befinner oss i 2013....

Ingenting slår Kjerringøys kritthvite strender

Kald fornøyelse...

Hans eller Hennes majestet havørna...